صنعت خودرو در جاده خاکی روزنامه جهان صنعت
انتشار: فروردین 15، 1401
بروزرسانی: 15 آذر 1404

صنعت خودرو در جاده خاکی روزنامه جهان صنعت

صنعت خودرو در جاده خاکی روزنامه جهان صنعت

از طرف دیگر برخی سهامداران منتظر انتخابات ایران در خرداد ۱۴۰۰ و تصمیمات دولت جدید بودند. به عبارت دیگر هر چند خبر بازگشت آمریکا به برجام، معامله گران بورس را به سهام خودرویی امیدوار کرد، اما در پیش بودن انتخابات ایران، آن ها را از انجام معاملات پرحجم باز می داشت. قطعا تصمیمات دولت جدید و هم زمان با آن، بازگشت آمریکا به برجام، صنعت خودرو ایران را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد.

  • هوش مصنوعی از داده ها و الگوریتم های یادگیری ماشین استفاده می کند تا تصمیم های انسان ها را تکرار کرده و حتی بهبود ببخشد.
  • برای مثال، طراحان می توانند با ایجاد دقیق ترین مدل های سه بعدی و دیدن واقعی ترین تصویر از خلاقیت های خود، از فناوری واقعیت مجازی بهره ببرند.
  • حالا غول های دیجیتال سیلیکون ولی می خواهند به شکلی جدی وارد بازار خودرو شوند.
  • قیمت خودرو تقریبا ثابت بود و این ثبات را می توان ناشی از ثبات نسبی قیمت ارز طی سال ۹۵ و ۹۶ دانست.
  • طبق آمار در ماه ژوئن گذشته، 40 هزار اتومبیل شاسی بلند در استرالیا فروخته شده که این میزان یک رکورد محسوب می شود.

ایران از صنعت فولاد قوی برخوردار است که این امر آن را در تامین تقاضای فولاد در بخش خودرو خودکفا می کند. این کشور سرمایه گذاری قابل توجهی در توسعه قابلیت های تولید فولاد از جمله ایجاد کارخانه های مدرن فولاد و پذیرش فناوری های پیشرفته کرده است. این زنجیره تامین داخلی منبع مطمئن و مقرون به صرفه فولاد را برای سازندگان خودرو تضمین می کند و از رشد صنعت خودروسازی ایران حمایت می کند. در سال ۱۳۸۵ به دنبال مقاوت ایران در برنامه هسته ای، موضوع تحریم ها علیه کشور مطرح شد.

لیست 20 سریال برتر تاریخ ایران که ارزش تماشا دارند

به صورت کلی این حاشیه سود ارتباط مستقیمی با لوکس و اسپرت بودن خودرو های تولید شده دارد. به بهانه روز جهانی کیفیت، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مقاله ای تحلیلی به دلایل و ریشه های فاصله کیفیت صنعت خودرو ایران و جهان پرداخته است. همان طور که در نمودار مشاهده می شود، قیمت مصوب پژو پارس سال و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دچار کمترین افزایش قیمت نسبت به نهاده های تولید و بازارهای موازی شده است. پیشرفت تکنولوژی مانند همه ی پیشرفت ها همیشه راحت نبوده و با چالش هایی رو به رو است. نمی توان مسائل و مشکلات بر سر راه توسعه خودروهای خودران را فقط بحث تولید و تکثیر آن دانست.

وضعیت ثروتمندان هم تعریفی ندارد!

از دیگر تغییرات مهمی که در صنعت خودرو به وجود آمده است این است که خودروسازان از فروشنده سخت افزار[۳] به ارائه دهنده خدمات دیجیتال[۴] تبدیل شده اند؛ یعنی قبلا فروشنده محض سخت افزار بوده اند اما امروز در کنار سخت افزار، سرویس های دیجیتال مختلفی نیز ارائه و از آن کسب درآمد می کنند. هوش مصنوعی از داده ها و الگوریتم های یادگیری ماشین استفاده می کند تا تصمیم های انسان ها را تکرار کرده و حتی بهبود ببخشد. به کار بستن راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی ارزش محصولات را بالا می برد، کارایی را بیشتر می کند و داده ها نشان می دهند می توانند کیفیت زندگی را بهبود ببخشد. تجربه گذشته وزارت صمت نشان داده درایت وزیر صمت موجب اصلاح و بهبود در عملکرد وزارتخانه می شود. قطعا حضور فردی با تجربه باعث جلوگیری از اتخاذ سیاست های غلط زیانبار می شود و آقای علی آبادی با وجود سابقه فعالیت در بالاترین رده های صنعتی خصوصا بنگاهداری و شناخت از فعالیت های ستادی و اجرایی، می تواند به بهبود عملکرد این وزارتخانه کمک شایانی کند.

انحصار در صنعت خودروی ایران اشاره به مجموعه عواملی دارد که منجر به ایجاد بازار تک قطبی در صنعت خودروی ایران و در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش بی رویهٔ قیمت محصولات شده است. دو قطب خودرو سازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در راس فهرست انحصار گران هستند. از طرفی با بررسی میزان تولیدات خودروی کشور طی چهار سال اخیر درمی یابیم که میزان تولیدات کشور در حدود 1 میلیون تن خودروی سواری می باشد. نظر به سند چشم انداز سال 1404 ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشور ایران تا این سال باید به تولید 3 میلیون تن خودروی سواری داخلی با مصرف داخلی 2 میلیون تن و صادرات 1 میلیون تن دست یابد.